سازمانهای نظام مهندسی و نظام کاردانی درکنارهم یا درمقابل هماگرقانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال 1374 که مشتمل بر دو آیین نامه اجرایی یکی مربوط
به سازمان نظام مهندسی و دیگری مربوط به نظام کاردانی است را مطالعه کنیم در واقع قانونگذار این دو قشر
فنی و تخصصی را در قالب یک قانون مورد توجه قرارداده است . چرا ؟
درماده 28 قانون فوق الذکر در فصل سوم مربوط به امورکاردانها و صنوف ساختمانی ضمن اینکه کاردانها را به رسمیت
شناخته ؛ وزارت راه و شهرسازی را موظف به تهیه و تدوین آیین نامه متناسب با حرفه کاردانها در رشته های مختلف
نموده است .اگر بنا باشد این ماده قانونی مورد توجه قرار نگیرد بقیه مواد قانونی نیز از نظر اعتبار مورد خدشه قرار خواهد
گرفت .
از طرف دیگر در ماده 29 آیین نامه اجرایی خود سازمان نظام مهندسی ساختمان به صراحت در مورد تعیین حدود صلاحیت
و ظرفیت اشتغال کاردانها و معماران تجربی فعال در فعالیتهای فنی مهندسی در بخش اجرای ساختمان تاکید شده است.
که در ماده 11 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان با ذکر جزئیات بیشتر تبیین و تعریف شده و حتی در تبصره 2 ماده 12
ذکر شده
" چنانچه مهندس درمحلی به تعداد کافی نباشد ازکاردانهای دارای صلاحیت بجای مهندس نیز می توان استفاده کرد".باتوجه به موارد فوق الذکر به نظر می رسد که کاردان و مهندس دوشادوش در کنار هم و مکمل یکدیگر هستند نه در مقابل
هم و در تقابل با یکدیگر .
بیایید یک بار دیگر قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را با دیدی فراتر از مناقع شخصی و سازمانی و فقط در جهت
ارتقای کیفیت ساخت وساز و منافع ملی مطالعه کنیم و اصولا در غیاب یکی از این دو قشر امیدی به بهبود کیفیت ساخت
و ساز هست ؟؟؟